Et samlested for linker til oppskrifter og inspirasjoner funnet på nett! Sjekk sidemeny for kategorier.

onsdag 17. april 2013

Moebius: GENIAL måte å legge opp masker på.


Ja, dette gjelder strikking av feks Moebius. :-)

Jeg koser meg med første boken i kosekrimserien fra Aller Forlag.
Den heter 'Dødelige masker' 

DER snakker hun ene så vidt om Moebius, og jeg tenkte:
'Hva ER nå det igjen'???

I dag morges kom jeg på det, og jeg har nå sittet og kikket litt på diverse slike sjal/ skjerf.
De er vel det vi her kaller 'evighetsskjerf.'
Jeg har sydd slike tidligere.

Man kan bruke den på forskjellige måter,
-skjerf.
- lue- skjerf.
- omsvøp
...osv...

HER ser du en superflott måte (video) å legge opp på!

Jeg vil strikke meg en egen, men med litt annet mønster.
Ja, for det er morsomt å strikke på 'gefûhlen' :-)
Jeg skal ta noen notater, og blir jeg fornøyd, så kan jeg legge ut oppskrift også, kanskje?


Hva ordet Moebius kommer fra?
En fiffig teknikk, og har sitt utspring i en matematisk figur. 
Det var i 1858 en tysk matematiker oppdaget denne utrolige figuren som kommer frem ved å vri en papirstrimmel en halv omdreining. 
Figuren er oppkalt etter ham: Moebuis eller Möebius. 
Disse egenskapene kan utnyttes til å lage flotte håndarbeider også! 
Elizabeth Zimmermann var den første som brukte Moeibus til strikking i 1989. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...